يكي از مهم ترين پديده هاي سرگرم کننده در ساليان اخير، بازي هاي رايانه اي هستند كه با سرعتي روزافزون جاي خود را در ميان کودکان و نوجوانان باز كرده اند و با بهره گيري از فناوري هاي نوين، هر روز بيش از پيش با زندگي کاربران عجين شده اند.
امروزه نه تنها کودکان و نوجوانان تمایل به انجام بازی های رایانه ای دارند بلکه بزرگسالان نیز در کمال تعجب اوقات فراغت خویش را با انجام بازی های رایانه ای در موبایل ها و تبلت هایشان می گذرانند و باید گفت که افراد بدون توجه به زمان، مکان و موقعیت اجتماعی خویش در مکان های مختلف خود را با انجام این بازی ها سرگرم می کنند.تحقیقات نشان داده است که انجام بازی های رایانه ای اعتیادآور است و می تواند بر سلامت جسمی و روحی افراد تاثیرگذار باشد.
به گزارش خبرنگار مهر، کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در بیشتر مطالعات صورت گرفته در زمینه بازی های رایانه ای استفاده افراطی از این نوع بازی ها در اوقات فراغ پیامدهای زیان باری را در زندگی اجتماعی و پیشرفت در بعد تحصیلی کودکان ایجاد می کند.رضوان پورمحمدی ادامه داد: بروز رفتارهای خشونت آمیز در خانه و محیط های عمومی از کودکان نشان از تاثیر منفی این بازی ها دارد.
وی با بیان اینکه تا به حال هیچ مدرکی دال بر بی زیان بودن این بازی ها پیدا نشده است، افزود: صاحب نظران در این زمینه معتقدند که احتمال شکل گیری الگوهای ذهنی تحت تاثیر این بازی ها و احتمال همذات پنداری کودکان با شخصیت های موجود در بازی های رایانه ای یکی از مهمترین معضلات و پیامدهای منفی استفاده افراطی و بدون برنامه از این بازی ها به شمار می رود.
پورمحمدی استفاده از این بازی ها را در پسران بیش از دختران دانست و عنوان کرد: پسرها به لحاظ ساختار فیزیکی و ژنتیکی تمایل بیشتری به استفاده از این بازی ها دارند و حتی در انجام بازی های گروهی هم پسران سعی در استفاده از بازی های خشونت آمیز رایانه ای دارند.
در جامعه امروزی برخی از بچه ها در مقابل این بازی ها رها شده اند و والدین برای آسایش خویش و برای اینکه حوصله کافی برای گذراندن وقت با کودکشان را ندارند بدون توجه به عواقب و آسیب های این بازی ها کودک را صبح تا شب پای رایانه و برای انجام بازی سرگرم می کنند؛ اما والدین باید بدانند که استفاده افراطی از این بازی ها در شکل گیری شخصیت کودکشان در آینده تاثیر منفی خواهد داشت؛ لذا دادن برنامه در انتخاب نوع و زمان بازی به کودکان می تواند از بروز عواقب جسمانی و روحی در آنها جلوگیری کند.
سالانه ۵۰ تا ۳۰۰ بازی جدید غیر مجاز و قاچاق، کودکان و نوجوانان ایرانی را مورد هجمه قرار میدهد.این آمار را حسن موذنی، معاون ارتباطات بنیاد ملی بازیهای یارانهای در گفتوگو با تهران امروز مطرح کرده است.
آمار دقیق و رسمیای از میزان بازیهای غیر مجاز در بازار در دست نیست اما کافی است سری به سوپرمارکتها یا کافی نتها بزنید.قطعا با گردشی در یک خیابان، در کنار بازیهای مجازی که با برچسبهای رسمی عرضه میشوند، به تعدادی از بازیهای غیرمجاز دست پیدا میکنید که تصویر زنی نیمه برهنه بر جلد آن نقش بسته یا مردانی را نشان میدهد که لباسهای سیاه بر تن دارند و سلاحهایی بزرگ در دست.
نکته دیگر این که در بیشتر بازیهای رایانهای خشونت حرف اصلی را میزند. نابود کردن، از کار انداختن غیرجاندار، تخریب اموال، بالا بردن صدا با هدف ترساندن، درگیری تن به تن با هدف آسیب رساندن فیزیکی، گرفتن حیات موجود زنده از نمونههای مشاهده شده در بازیهای رایانه ای است. با توجه به علاقهمندی کودکان و نوجوانان به این نوع بازیها، تجربه ذهنی رفتار خشونت آمیز و مشاهده آنها بدیهیترین آثار این نوع بازیهاست.
استاندارد مشخص و تعریف شدهای برای تعیین یک بازی سالم از جمله مواردی است که همچنان در ابهام باقی مانده است و ضرورت دارد این استانداردها مطابق با نیازهای فرهنگی باشد.با اشاره به اینکه آسیبهای روانی و تقویت حس پرخاشگری مهمترین مشخصه بازیهای رایانهای است که حالت جنگی دارندباید گفت: فرد باید برای رسیدن به مرحله بعدی بازی با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد، استمرار چنین بازیهایی کودک را پرخاشگر و ستیزهجو بار میآورد.بر اساس پژوهشهای بینالمللی انجام شده، آثار منفی این بازیها از قبیل اعتیاد، فراگیری رفتار خشونتآمیز یا تشویق آن، اختلال در زندگی خانوادگی و عملکرد تحصیلی و معضلات بهداشتی است.
خشونت...